fredag 24. juli 2009

Trekant-dramaet

Det var en gang tre kommuner som ville over broa for å gjøre seg fete.

I ferietiden er redaksjonens medlemmer naturlig nok spredt for alle vinder og det blir ingen redaksjonsmøter. Redaktøren ønsker likevel at bloggens mange lesere skal få nytt stoff. Han tar derfor på seg en liten gjennomgang av noen humoristiske aspekter fra dramaet om Trekantsambandet.

Historien inneholder alt en såpeopera trenger. Sterke følelser, anklager om korrupsjon og misbruk av innsamlede midler, kjendiser (vel, i egne øyne), oppfinnsomme metoder for å få ekstra penger fra bilistene, grådighet hos rådmenn og politikere - og en aldri så liten porsjon ufrivillig humor.

Bakteppet, med lobbyvirksomhet og alt som skulle til for å få prosjektet godkjent, lar vi ligge - og begynner rett på det som vedrørte publikum.

Det startet i god tid før byggingen med det morsomme påfunnet "forhåndsbompenger" på fergene. Man skal lete lenge for å finne noe mer latterlig enn å betale bompenger på en ferge. Alle vet at å forhåndsbetale er det samme som å forskuddsbetale; m.a.o. at vi betaler inn en sum som trekkes fra når vi endelig får varen. I alle fall vet vi som handler med våre egne penger det, men de som aldri har jobbet der verdiene skapes og lever av skatten fra andres arbeidsinnsats, ikke vet det.

De som fikk jobb på bomstasjon Føyno visste det heller ikke, og så dumt på meg da jeg ville vite hvor mange turer jeg fikk gratis etter flere år med forhåndsbetaling. Jeg følte meg snytt. OK, noen gratis turer ble det, men det p.g.a. defekt system.

I rådmennenes og politikernes verden er forhåndsbompenger en finurlig måte å inndrive ekstraskatt på, men når tankene alltid farges av konsekvensene for neste kommunevalg, er det bedre å bruke en annen betegnelse.

Heldigvis måtte det ikke begrunnes moralsk hvorfor tilfeldig gjennomreisende skulle betale for noe de aldri kom til å nyte godt av.

Trafikken gjennom det flotte Trekantsambandet ble større en beregnet. Jippi, tenkte vi, nå forsvinner også bommene to-tre år tidligere enn beregnet.

Den gang ei. Riktignok var "kontrakten" med brukerne at bommene skulle legges ned når anlegget var betalt, men rådmenn og politikere så det annerledes. Vi var blitt forespeilet at nedbetalingen ville ta et visst antall år. Selv om det tok noen år kortere enn beregnet, var vi likevel mentalt forberedt på å betale hele tiden ut, og da kunne vi like gjerne gjøre det slik for å få penger til andre prosjekter.

For å si det rett ut: Sheriffen av Nottingham var tilbake. Når vi ikke lenger har juridisk dekning for å kreve penger fra de reisende, kommer vi rett og slett til å rane bilistene som velger denne lovløse strekningen over Sherwoodbroen. Til og med små barn ser urettferdigheten her.

Logikken tar pusten av en. Tenk om vi klarer å betale ned huslånet vårt fire år raskere enn beregnet og banken sier at det er leit for dere, men vi har en kontrakt og dere må nok fortsette med avdragene tiden ut, for det var forutsetningen og dere er mentalt forberedt. Hadde vi godtatt det?

Det er like logisk som at en godt betalt kommunal saksbehandler med superpensjon i vente skulle ta tusenvis i gebyr for å gjøre den jobben skattebetalerne lønner ham/henne for å gjøre. Hva hadde vi sagt da? Eller om kassereren i butikken skulle si at ja, jeg ser du har noen varer her som du gjerne vil kjøpe, men selv om jeg får betalt for dette må jeg nok ha hundre kroner i gebyr for å slå dem inn. Hadde vi godtatt det?

Noe dummere kunne vel ikke komme nå, tenkte vi. Joda, nabokommunen fant ut at det ville være dumt å slakte melkekua og meldte seg på norgesmesterskapet i labbelensk med begrepet "senfase". De fleste av oss vet at uttrykket er absurd i forbindelse med nedbetaling av gjeld. Det passer trolig bedre i forbindelse med en diagnose. Når det kommer fra rådmenn og politikere betyr det at vi ikke klarer å gjøre jobben vår med å vedlikeholde veiene og derfor ønsker å fortsette innkrevingen av denne vilkårlige skatten - som altså ikke er en skatt - i et ubestemt antall år til.

Heller ikke i denne runden ble forslaget vurdert mot noen slags moralsk målestokk. Og det er forståelig. Hvordan begrunner man for eksempel at en trønder på tilfeldig gjennomreise skal betale for en bygdevei på Bømlo? Det er som at Stord Kulturhus legger tjue kroner ekstra på kinobillettene for å oppgradere kinoen på Vik i Sogn. Hadde vi godtatt det?

I neste episode av såpeoperaen kom det fram at stordøya selv ville ha alle straffepengene fra den forlengede betalingsperioden på Føyno. De skulle brukes til utbedring av E39 nord for Jektevik og skulle slett ikke deles med Bømlo, hvor politikerne nærmet seg den høye C i desperat og komisk argumentasjon. Stords svik gjorde at Bømlo måtte bygge sin egen bomstasjon og la kommunens innbyggere selv betale prisen for egne veier. For å skaffe midler prøvde nabokommunen i vest desperat å tvinge 50 millioner ut av det lokale kraftverket, men lykkes ikke med det, heller.

I følge bladet Sunnhordland uttrykte en fremtredende bømlopolitiker at han ikke kunne se hvorfor ekstra innsamling i Trekantsambandet til veier på Stord "ikke er like mye et løftebrudd" som videre pengeinnkreving til veier på Bømlo. Han mente det var umoralsk at ikke Bømlo tjente like mye på løftebruddet som Stord.

Det er sikkert mye å si om at en "seriøs" politiker insisterer på å ha like stor rett til å utnytte løftebrudd som politikere i nabokommunen, men det lar vi ligge. Det bør likevel tilføyes at vedkommende heller ikke så forskjell på om bilistene betalte prisen for løftebruddet for å utbedre en annen strekning av den veien de faktisk kjørte på, og å utbedre en avsides vei på Bømlo. Veiene i hans kommune var tross alt tilførselsveier til europaveien, uttrykte politikeren via Sunnhordland. Argumentene hans begynte å nærme seg verneverdig status, og havner trolig høyt på kommende lister over de mest absurde politiske uttalelsene.

Heldigvis (eller dessverre) reagerte ESA, EØS-avtalens overvåkningsorgan, som tvilte på om Norge hadde juridisk dekning for å kreve betaling av bilistene for et planlagt veiprosjekt i det hele tatt. Det ble slutten på planene om å forlenge bompengeperioden på Føyno. Endelig fikk vi nytte av noe EØS-relatert. Våre lokale styresmakter så ikke sitt eget overtramp - fint at høyere nivåer ga dem en noe nedverdigende korreks.

Etter undertegnede redaktørs ringe mening betydde vel den teksten at vi også måtte leve uten morsomheten "forhåndsbompenger på ferge", men heldigvis kokte det bort i kålen. Like greit, for politikerne - og særlig rådmennene, som har fast jobb - trenger å ha noen vellykkede overgrep mot befolkningen på rullebladet som de kan fleipe med på festene sine.

De færreste av oss trodde at siste ord dermed var sagt. Vi så fram til flere sprelske påfunn og absurde argumenter. Dessverre ble vi skuffet, for det neste ble en ren reprise, nemlig den gode gamle "forhåndsbompenger" på fergen mellom Sandviksvåg og Halhjem.

Det er likevel ingen grunn til å tro at våre kjære folkevalgte - eller rådmenn, som i våre trakter har tradisjon for å drive like mye med politikk som de folkevalgte - har gitt opp. Vi er midt i debatten om nytt fergeleie for båten fra Halsnøy. Skjærsholmane kan visst ikke brukes, for den har fungert bra så lenge.

Bilistene fra Kvinnherad bruker den nye tunnelen til Halsnøy, og må så kjøre på dårlig vei tilbake til Ranavik. Det smarteste må vel være å flytte fergekaien lenger sør på øya og dermed forkorte fergestrekningen til Skjærsholmane. Selvfølgelig må veien legges rett ut på E39, og ikke gå over Heiane. Et godt forslag - og derfor blir det garantert ikke brukt. For det første koster det for lite, og for det andre får man ikke gjort et nytt, stort inngrep i stordnaturen.

Alle opplegg vil garantert koste haugevis av penger, og det trengs flere inntektskilder. Her er noen ydmyke forslag: Vi betalte forhåndsbompenger på fergene før Trekantsambandet ble et faktum, men selvsagt bare for de turene vi faktisk var med på. Nå kan vi innføre etterhåndsbompenger på de fergene som fremdeles er i drift. Da betaler vi både forhånd og etterhånd på samme turen; det må vel bli gøy! Begrunnelsen bør være at vi betaler i etterhånd for de turene vi ikke var med på da forhåndsbompengene ble innkrevd, og ut fra prinsippet om at alle skal legge inn det de evner og ta ut det de trenger "skylder" de fleste av oss ganske mange penger.

Andre muligheter er gebyr for å kjøpe billettene og nytt gebyr for å åpne fergebommen for å slippe oss av. Det er mange muligheter. Selv om politikerne - og de fast ansatte og uten politisk ansvar rådmennene - til tider har vist stor oppfinnsomhet på ekstraskattfronten, vet vi at de kan så mye bedre. Vi gleder oss til nye påfunn.

Til sist: Sveio! Hvor blir det av dere? Er dere fornøyd med å snylte på nabokommunene, slik dere har blitt beskyldt for alltid å snylte på Haugesund? Hvorfor kommer ikke dere med noen morsomme påfunn? Kom igjen, bli med på dansen rundt gullkalven!

PS.: De brukte illustrasjonene - til det ugjenkjennelige maskerte tilfeldige personer - er brukt uten sammenheng med innholdet i artikkelen. Bildene er også plassert tilfeldig i teksten.


1 kommentar:

  1. Patetisk! Og snakker her om tøvet som skrives på denne bloggen, skal være takknemmlig for at bloggskriveren ikkje sit med roret det ville vært mange skritt tilbake... med tut og kjør via ferge på dårlig og farlige vegar...

    SvarSlett