lørdag 23. mai 2009

Om å fly


Jeg skal ut å reise - og jeg skal fly. Ja, jeg har alltid vært litt redd for å fly. Svett. Klam i hendene. Svimmel. Ingen brev ligger usendt hjemme når jeg skal på flytur. Testamentet, derimot, ligger åpent på salongbordet.

Når jeg forteller folk at jeg er redd for å fly, blir de svært hjelpsomme og kommer med mange gode råd - som alle ender med hvor lite farlig det er å fly.

Akkurat. Jeg har noen ganger klart å psyke meg opp til å tro det samme før en flyreise. Men når vi endelig har gjort det umulige og lettet fra bakken - for eksempel på vei fra vestlandet til østlandet - og svever unaturlig på himmelen og jeg endelig begynner å slappe litt av, da kommer flybetjeningen for å fortelle oss hva vi skal gjøre når vi styrter.

De tror også at det kommer til å gå galt, at vi kommer til å styrte! Jeg ser på damen som demonstrerer en flytevest - og jeg kikker ut vinduet ned på fjellene under oss... og tilbake på flytevesten... og jeg kikker ut vinduet ned på fjellene under oss... og tilbake på flytevesten... La med si det slik: Demonstrasjonen virker verken beroligende eller overbevisende og er ikke egnet til å redusere flyskrekken.

Er det meningen at vi skal peile inn en liten vannpytt og dette i den? Jeg har en overraskende nyhet: Samme hva vi treffer etter et fall fra eller i fly, så kommer ordet blodpøl til å bli brukt for å beskrive det.

Etterpå får vi en Twist som det siste måltid.

Tilbake til måten folk vil hjelpe meg mot flyskrekken på. De forteller at det er enda farligere å kjøre bil. Først avviser jeg det totalt. Logikken er ikke overbevisende. Når du detter ned fra et fly, da er det slutten - men når du detter ned fra en bil, da har du en sjanse.

Neida, de trekker fram statistikker med antall kjørte mil per dødsfall med bil kontra fly og viser klart at det er farligere per kjørte mil med bil. Dette gjør de for å hjelpe meg.

Nå er det ikke tallet på hvor mange som faktisk dør jeg er ute etter, og jeg blir ikke lettere til sinns. Og tross det, når de fortsetter å pøse på alle mulige slags statistikker og sannsynlighetsberegninger, kan jeg ikke unngå å bli påvirket. Til slutt må jeg innrømme at det er mindre farlig å fly enn å kjøre bil, at det er mye større sjanse for å dø i en bilulykke enn i et flykræsj.

De har rett.

Det gjøre meg imidlertid ikke mindre redd for å fly, men mye reddere for å kjøre bil.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar